Dziś mamy 31 marca 2025, poniedziałek, imieniny obchodzą:
18 marca 2025

O kolejach dużych prędkości. Zaproponowano szereg rozwiązań

fot. Szymon Zdziebło

fot. Szymon Zdziebło

O rozwoju kolejowych połączeń #międzyregionalnych i kształcie sieci kolejowej po 2035 roku rozmawiano we wtorek (11 marca) na warsztatach Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Samorządowcy, eksperci i przedstawiciele organizacji samorządowych zaproponowali rozwiązania, z których za kilka lat będą korzystać mieszkańcy naszego regionu. W warsztatach wzięła udział wicemarszałek województwa Aneta Jędrzejewska.

- Jestem przekonana, że uda się wypracować i zaproponować nowe korytarze dla regionalnych linii Kolei Dużych Prędkości – powiedziała podczas warsztatów wicemarszałek Aneta Jędrzejewska. – Dla samorządu województwa ważne są też plany modernizacji istniejących linii, tak by sprostać rosnącemu popytowi pasażerskiemu, podnieść standard i szybkość podróżowania, a także usprawnić niezwykle ważny ruch towarowy.

Wypracowane wnioski posłużą do opracowania modeli transportowych – pasażerskiego i towarowego. Koncepcja Zintegrowanej Sieci Komunikacyjnej będzie podstawą do wyznaczenia przez Radę Ministrów kolejowych priorytetów inwestycyjnych po 2035 roku.

W spotkaniu wzięło udział trzydzieścioro uczestników, którzy wskazali na konieczność poprawy połączeń pasażerskich z Poznaniem, Wrocławiem, Warszawą i Trójmiastem. Podkreślano też jak ważne dla pasażerów są połączenia z Łodzią, Pomorzem Środkowym i Olsztynem, a także z Berlinem i Pragą. Zwracano uwagę na potrzebę włączenia Świecia, Kcyni i Szubina do sieci kolejowej oraz zapewnieniu połączeń dalekobieżnych do Grudziądza. Analizowano też rozwiązania komunikacyjne dla linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Kujawsko-Pomorskiem i połączeniu z Mazowszem i Pomorzem oraz Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Samorząd województwa konsekwentnie wspiera regionalne przewozy kolejowe. W 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.

materiał: Beata Krzemińska rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

Oceń artykuł: 2 6

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!